mailmerge naar Word, 1 brief, meerdere regels uit bronbestand
hugo B.
2008-11-17 12:04:01 UTC
Hallo allen,

Ik wil met word 2003 brieven opstellen die gegevens uit Acces haalt.
Met behulp van mailmerge kom ik een aardig eind, maar toch niet helemaal.

Ik zal eerst even de brongegevens toelichten:
Ik heb in de 1e kolom een crediteurennummer, deze kan meer dan 1 keer
voorkomen.
Daar zit dan ook gelijk het probleem, alle regels met betrekking tot de
crediteur moeten op 1 pagina terechtkomen. (het liefst in een tabel in Word)
Met mailmerge maakt hij nu voor elke regel een brief aan, terwijl dit alleen
per crediteur moet. (zie tabel hieronder..)

crediteur factuur bedrag datum
1 1 10 11-11-2008
1 2 12 12-11-2008
2 1 11 13-11-2008
2 2 12 14-11-2008
2 3 12 15-11-2008
2 4 12 16-11-2008
2 5 1 17-11-2008
3 1 1 18-11-2008
3 2 13 19-11-2008
3 3 15 20-11-2008
3 4 15 21-11-2008
3 5 15 22-11-2008
3 6 51 23-11-2008
3 7 44 24-11-2008

Mijn vraag is dan ook, kan ik alle gegevens van crediteur 1 samenvoegen op 1
mailmerge brief?

Alvast hartelijk dank!!
Dominique
2008-11-17 12:43:00 UTC
Goeiemiddag,
Ik ben geen expert in Access, maar ik denk dat mailmerge geen goeie
oplossing is voor je probleem: de bedoeling van mailmerge is om, gebaseerd op
een tabel met namen, adressen, postcodes, ..., een lijst te maken van
standaardbrieven, één voor elke invoer in de beschreven tabel.

Ik zou dan ook voorstellen om op een andere manier te proberen: is het
mogelijk een tabel te maken, voor elke crediteur één, en deze dan één voor
één in te voeren in Microsoft Word?
Misschien is het volgende een idee:
- Maak een "Select query", waarin je de verschillende crediteurs opslaagt
(iets in de trant van "Select distinct crediteur from ..." en noem deze
'crediteurs_query'
- Schrijf een macro die voor elke cel in de 'crediteurs_query' een
"make-table query" aanmaakt, waarin de gegevens 'factuur', 'datum' en
'bedrag' voor de betreffende crediteur zijn opgeslagen, op die manier splits
je je tabel in verschillende deeltabellen, voor elke crediteur één.
- Voer de bekomen tabellen in in Microsoft Word.

Hopelijk heb je er iets aan.
Dominique
Alvast hartelijk dank!!
hugo B.
2008-11-17 13:03:02 UTC
Hallo Dominique,

Dank voor de snelle reactie, echter is dit helaas niet de oplossing.
De hele bedoeling is dat het opstellen van de brief automatisch kan
verlopen, ipv handmatig.
In jouw voorbeeld zou ik dan alsnog vele handelingen moeten doen, en daar
gaat de hele mailmerge dan mee verloren.

ik heb iets gelezen over de funtie {mailseq} alleen kom ik daar niet verder
mee, functies in Acces kom ik redelijk mee uit de voeten, alleen niet met
Word.

Jij misschien?
Alvast hartelijk dank!!
peek & poke
2008-11-18 22:17:00 UTC
Hoever gaat je kennis van VBA? Wat je kunt doen is gebruik maken van een
rapporterings tabel waarbij je zorgt dat je voor iedere crediteur 1 record
gaat krijgen. Daarvoor heb je in die tabel dan een Crediteuren ID en een
informatieveld (memo=ca 32000 tekens) nodig. Via VBA ga je die tabel vullen
en plak je de informatie van de diverse fakturen aan elkaar om in geval je
van crediteur wijzigt de crediteurID en de informatie aan die tabel toe te
voegen. Kom je er niet uit, laat even wat weten via een gezipt voorbeeldje.
--
Groet Peter
http://www.peekandpoke.nl
Alvast hartelijk dank!!
hugo B.
2008-11-19 09:30:01 UTC
Hallo Peter,

Allereerst dank voor je reactie!
Het crediteurennummer is uniek, echter omdat er meerdere facturen per
crediteur zijn komt hij vaker voor in de query. Deze zijn dus makkelijk te
groeperen op crediteurennummer.
Helaas is mijn kennis van VBA zeer beperkt, want de manier zoals jij het
beschrijft lijkt mij een uitstekende oplossing!

de gegevens die dan in het memoveld moeten komen zijn: bedrag (per factuur,
geen totaal), factuurnummer, en bijv de datum. (uiteindelijk zijn het er
meer, maar dat zal na een goede uitleg misschien voor mij wel mogelijk zijn
aan te vullen..)

Alvast dank!
Alvast hartelijk dank!!
peek & poke
2008-11-19 22:13:01 UTC
Stuur even een gezipt voorbeeldje dat ik kan uitwerken naar
***@peekandpoke.nl, dan kijk ik er even naar.
--
Groet Peter
http://www.peekandpoke.nl