Overdracht velden uit gekozen record
]-[oRus
2007-05-28 08:02:27 UTC
Hallo,

Ik zit even met een probleem waar ik, zelfs met 'het dikke boek', niet
uit kom.

Ik heb een formulier met en listbox waarin ik uit een lijst een
bestandsnaam kies. Die lijst is een table.
Via een knop wordt de keuze verder verwerkt en dat lukt ook prima.

Nu heb ik naast de keuze via de listbox ook behoefte aan een paar
andere gegevens (velden) uit het betreffende record van de keuze.

Ik heb zitten kijken bij de eigenschappen van de listbox en kom
daarbij wel de velden tegen en kan die ook opvragen in de
achterliggende procedure, maar die hebben (voor zover ik kan zien) de
waarde van het eerste record uit de tabel en niet van het record dat
is gekozen en waaruit de bestandsnaam komt.

Is er een methode om de rest van het record waaruit een veld is
gekozen, beschikbaar te maken in de procedure na de keuze?

Ik heb al zitten denken aan een subform maar volgens mij kan ik dan
geen relatie leggen met de listbox.

De feitelijk vraag is dus om uit een tabel (waarop een selectie) een
bepaald record te kiezen en de gegevens daarvan te gebruiken in een
procedure na keuze. Met een listbox lukt het dus wel voor de waarde
van de listbox.
Is er iemand die mij aan een oplossing kan helpen voor ik de
keuzelijsten ga splitsen om onafhankelijk te worden van die extra
gegevens?
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.westbrabantsevwg.nl
jan
2007-05-28 08:12:22 UTC
]-[orus,

De eigenschap Column(x) van de listbox zou dat toch moeten doen?
Of begrijp ik je vraag niet goed.

Jan
]-[oRus
2007-05-28 09:02:37 UTC
Post by jan
]-[orus,
De eigenschap Column(x) van de listbox zou dat toch moeten doen?
Of begrijp ik je vraag niet goed.
Jan
Die ken ik niet...
Ik ga het proberen, maar krijg nu net visite. Je hoort nog van me
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.westbrabantsevwg.nl
]-[oRus
2007-05-28 13:10:10 UTC
Post by jan
]-[orus,
De eigenschap Column(x) van de listbox zou dat toch moeten doen?
Of begrijp ik je vraag niet goed.
Jan
Jan, bedankt voor je reactie.
Ik heb het geprobeerd, maar het lukt nog niet wat ik wil.

Ik heb de listbox met de naam lstRptName die de waarde krijgt van de
keuze via Me.lstRptName.Value. Dat gaat dus goed

De rijbron is SELECT Tbl_Menugroepen.R_Menunaam,
Tbl_Menugroepen.R_RappNaam, Tbl_Menugroepen.R_Groep,
Tbl_Menugroepen.R_Rapport, Tbl_Menugroepen.R_Kaartje,
Tbl_Menugroepen.R_WSelect, Tbl_Menugroepen.R_Openen,
Tbl_Menugroepen.R_Afdruk FROM Tbl_Menugroepen WHERE
(((Tbl_Menugroepen.R_Rapport)=True) AND
((Tbl_Menugroepen.R_Afdruk)=True)) ORDER BY
Tbl_Menugroepen.R_Menunaam;

Hierin zitten in de Select dus 8 velden van resp Txt - Txt - Int -
5xBoolean
Via Me.lstRptName.Column(0) krijg ik het eerste (txt)veld. Ook
Column(1) krijg ik door, maar dan houdt het op.
Dus het Int-veld niet en ook de logische velden niet. Ook niet als ik
deze omzet in tekst.

Ik heb in het formulier ook een tekstvak en een selectievakje
opgenomen, maar die lopen via =lstRptName.column(n) wel met de
selectie mee voor column 0 en 1, maar dan houdt het verder op.

Kan het soms alleen voor tekstvelden? Op zich geen probleem, want dan
maak ik de selectievelden gewoon tekst.
Of moet ik het anders benaderen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.westbrabantsevwg.nl
jan
2007-05-28 13:34:16 UTC
]-[oRus,

De eigenschap aantal kolommen moet je wellicht nog instellen op 8.
Van de niet te tonen kolommen kun je de kolombreedtes op 0 zetten.

Jan
]-[oRus
2007-05-28 14:18:58 UTC
Post by jan
]-[oRus,
De eigenschap aantal kolommen moet je wellicht nog instellen op 8.
Van de niet te tonen kolommen kun je de kolombreedtes op 0 zetten.
Jan
Ik heb een niet-afhankelijke listbox met de genoemde query.
Ik kom echter tot de conclusie dat alleen de kolommen 1 en 2
beschikbaar zijn.
1 is de kolom die in de lijst wordt getoond en 2 is de afhankelijk
kolom. 3 werkt daar al niet meer.
Ik kan dus alleen werken met een 2-kolommentabel en de rest is er
alleen voor de selectie in de query.
Met een veld lstRptName.ColumnCount kom ik ook alleen maar aan 1.

Verder heb ik dan geen keuze in aantal velden of kolombreedtes. Dat is
alleen in tabellen en in op selectievelden in de tabellen gebaseerde
formuliervelden.
Kennelijk niet in een listbox.

Ik heb nu dus geen idee meer hoe het dan wel zou kunnen.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.westbrabantsevwg.nl
jan
2007-05-28 15:00:49 UTC
]-[oRus,

In het Eigenschappenblad tabblad Opmaak kun je bij het eerste item (Aantal
kolommen) aangeven het aantal kolommen waaruit je lijst moet bestaan. Waar
staat die eigenschap nu op?
Zie je die eigenschap niet, dan begrijp ik het ook even niet meer vrees ik.

Jan
]-[oRus
2007-05-28 15:49:45 UTC
Post by jan
[...]
Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen!
Ik zit gewoon te suffen en heb gekeken naar de velden met bv. twee
kolombreedtes of een waarde voor aantal kolommen. Maar die waren
helemaal leeg en herkende ik ze niet.

Ik heb ze nu ingevuld en nu werkt het dus wel zoals bedoeld.

Ik dank je heel hartelijk. Ik ben pas recent eigenlijk met formulieren
begonnen en moet hier en daar nog wel wat uitproberen en zoeken, maar
ik heb nu weer een 'stevig leermoment' gehad. Ik kan nu weer verder en
realiseren wat ik wilde.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus