keuzelijst afhankelijk van voorgaande keuzelijst
dr-know
2005-11-09 19:41:09 UTC
Wat ik graag zou bereiken is een data base met kleding materiaal, waar ik dan
later in volgende stadium kan een querie’s en rapporten aan hangen?

Ik ben al eens begonnen maar ik loop telkens vast, met het oog op gebruik
gemak weet ik dat terugkerende velden je het best apart in een tabel steekt,

Zo heb je steeds minder typwerk als je in de “code” tabel een record
toevoegt , om dat de kleur , type, serie, enz al bestaat, enkel een code ,
prijs, enz ingeven en de aan de hand van de

Andere tabellen de ander velden invullen.

Het volgende maak ik,

tabel: type
veld: type = primaire sleutel (bv: broek, hemd, rok, bh, slip enz ) eens
aangevuld komt er zelden iets bij.

tabel: kleuren
veld: kleur = primaire sleutel (bv: wit, geel , groen , blauw, zwart enz )
eens aangevuld met de meeste kleuren komt er zelden iets bij

tabel: serie
veld: serie = primaire sleutel (bv: marie, lola, enz ) deze lijst word
wekelijks upgedate, een serie die bijkomt of weg gaat .

tabel: status
veld: status = primaire sleutel (bv, vooradig, uitverkocht, uitlopend, nieuw
enz )

tabel: maat
maten ( hier staan de maten in bv, s, l , xl en ok bv 85B enz ) dus hoofd
zakelijk 2 soorten maten 1 voor BH’s andere voor hemden, broeken enz
type ( deze zou moeten gekoppeld worden aan tabel à type : veld:type) dus
als men een nieuw maat toevoegd moet met defineren voor welke type kleding
stuk het is ! belangrijk denk ik voor latere formulier ingaves !

tabel: codes
code = primaire unieke sleutel van 4 cijfers zelf in te geven verplicht !
serie word gekozen uit à tabel serie à veld serie
type wordt gekozen uit à tabel type à veld type / aan de hand van deze
keuzelijst komt de juiste soort (met auto update van record of zo) de maten
in de keuzelijst voor het veld maat!
kleur wordt gekozen uit à tabel kleur à veld kleur
maat wordt gekozen uit à tabel maat à (afhankelijk van het gekozen type in
het veld type van deze tabel ) het veld met de bh maten of de andere maten.
i. BV,
word er in het veld type van deze tabel gekozen voor BH dan komt hier de
keuzelijst met enkel de BH maten !!!!

inkoop prijs hier word de prijs in gegeven in € met 2 decimalen.
Verkoop prijs = word automatich ingevuld !! à berekend aan de hand van de
prijs van het veld inkoop prijs ! bv inkoop prijs + 60 % en af gerond op 1
cijfer achter de komma !
Status word gekozen uit à tabel status à veld : status
Opmerking = is vrij in te geven als tekst bv ( gratis short bij aankoop of 2
+ 1 gratis )

Dus ik maak dus de tabel code aan en bij het veld van bv kleur gebruik ik de
wizard gegevens opzoeken en kies ik de juist tabel en veld, dit lukt.

Maar hoe ik er moet voor zorgen als ik bij voorbeeld de keuze van het veld
type heb gekozen dat het veld met de maten automatich de corresponderende
maten weergeeft van dit specifieke type ?

Als ik een dus een formulier maak voor het aanvullen van de tabel codes,
komt bv de kleuren er in die er in staan , zoniet kan ik via een andere
formulier een kleur toevoegen maar dan moet ik de formulier

Voor de code tabel sluiten en weer open doen om dan de nieuw records te
kunnen zien , is het niet mogelijk om bv bij kleur rechtstreeks een kleur in
te vullen als deze niet kan gekozen worden ? en dan dat deze kleur automatich
word aangevuld ?

Ik zou u van hart dankbaar zijn moest u mij daar bij kunnen helpen !
Alvast hartelijk dank voor u tijd !!
ph
2005-11-10 19:45:03 UTC
Veel om te lezen maar....
Om keuzelijsten van elkaar te laten afhangen kan je het volgende doen

Maak eerst een query per keuzelijst zodat daar de gegevens (te veel) al in
zitten
Maak daarna je keuzelijsten op je formulier
Pas daarna je queries aan door bij criteria de waarde van de andere
keuzelijst te zetten

Dus : Als keuzelijst2 moet afhangen van de waarde van keuzelijst1, dan pas
je de onderliggende query van keuzelijst2 aan door daar onder het juiste veld
bij criteria de waarde van keuzelijst1 te zetten
dr-know
2005-11-10 21:42:02 UTC
Ik denk dat ik de manieer snap,
maar een query maken voor een keuze lijst snap ik niet ; ik heb dit nog
nooit gedaan, kun je soms stap voor stap zeggen hoe dit in zijn werk gaat ?
ik werk met acces 2003, en dan om de kriterium van de eene keuze lijst aan de
query te hangen van de andere ?
ph
2005-11-11 15:53:03 UTC
Stel je wil een keuzelijst1 op je formulier waaruit je het type kleding kan
kiezen (broek,hemd,..)
Je hebt een tabel Kleding waar deze gegevens inzitten (KledingID,
type,merk...)
Maak eerst een doodgewone query op deze tabel zonder enig selectiecriterium
en sla deze query op (vb Query1)
Ga dan naar je formulier en maak met de wizard een keuzelijst. De wizard
vraagt op een gegeven moment op wat deze keuzelijst gebaseerd moet zijn
(tabel of query). Klik query aan en kies dan Query1 en volg de verdere
stappen.

Hetzelfde doe je voor je tweede keuzelijst maar daar pas je de query aan
door de waarde van keuzelijst1 te zetten als criterium voor je tweede query
Als je dan de tweede keuzelijst opent , zal autmatisch de query
heruitgevoerd worden met waarde van keuzelijst1 en zo beperk je de
mogelijkheden
dr-know
2005-11-12 10:59:02 UTC
hartelijk dank het is gelukt om de 2 de keuzelijst afhankelijk te maken van
de eerste !

wel is het zo dat na selectie van de eerste keuze lijst de 2 de keuze lijst
word aangepast, zo ver zo goed.

maar wanneer je bevoorbeeld opnieuw keuze lijst 1 veranderd dan blijft keuze
lijst 2 onveranderd, ik moet dan op een knop drukken die ik heb gemaakt met,
de opdracht "gegevens formulier vernieuwen" dan is de keuze lijst 2 wel
aangepast !

ik heb al geprobeerd om bij de handelijng wijzigen van de keuzelijst 1 een
opdracht te koppelen die dan de formulier automatich vernieuwd, maar ik vind
de juiste opdracht niet ? expressie ? macro ?? programa code ?
ph