veld afhankelijk van 2 keuzelijsten
hugo B.
2007-04-16 14:26:03 UTC
Wie o wie kan mij helpen..

korte beschrijving..

1 tabel met daarin vele projecten, op nummer gesleuteld.

door de grote hoeveelheid projecten is het lastig het goede nummer te
kiezen, dat wil zeggen, je weet niet alle nummers uit het hoofd. wel weten we
vaak de naam van het project en kunnen we het nummer erbij zoeken. nu hebben
wij een keuzelijst met invoervak die de numerieke waarde van het project
weergeeft/opzoekt. zodra er een formulier gestart wordt zal dit formulier de
waarde uit de keuzelijst aannemen voor weergave. nou kan ik uiteraard een
nieuwe keuzelijst op alfabetische volgorde zetten, maar hoe voeg ik deze dan
toe aan de opdrachtknop? ik dacht dus ik maak een derde vak aan; als
keuzelijst op nummer gekozen wordt deze waarde kopieeren naar nieuw veld of;
als keuzelijst op alfabet gekozen wordt deze waarde kopieeren naar nieuw
veld. opdrachtknop; opstarten formulier waarde nieuw veld.

Iemand suggesties?? alvast hartelijk dank!
dick
2007-04-16 21:10:01 UTC
Hugo,

De mooiste oplossing is natuurlijk als je in één combobox zowel op
projectnummer als op projectnaam kunt zoeken.
Je kunt dit op de volgende manier bereiken.
Pas de Row scource van je combobox als volgt aan:

Select distinct projectnr, projectnr as keuze from JeTabel
union
Select distinct projectnr, projectnaam as keuze from Jetabel

Pas vervolgens eigenschappen van je combobox aan:
Bound Column: 1
Columns Count: 2
Columns widths: 0 cm; 5cm (deze 5 cm kun je aan je eigen omstandigheden
aanpassen)

(In de kolom "keuze" wordt projectnr automatisch als een alfanumeriek
gegeven behandeld [met alle consequenties mbt het sorteren] )
Het resultaat is dat je één kolom ziet in je combobox met daarin zowel nr
als naam, maar dat het projectnr (uit de onzichtbare 1ste kolom) gebruikt
wordt voor de verdere verwerking.

(NB projectnr en projectnaam aan te passen aan je eigen naamgeving)
Groeten,
Dick
Luc
2007-04-17 15:54:13 UTC
Hugo,

Een oplossing die ik in dergelijke gevallen vaak gebruik is het gebruik
maken van de filtermogelijkheid.

Hiertoe gebruik ik gewoon een veldje ("zoeknaar") waar ik maar iets invul,
een projectnummer of een projectnaam (of een gedeelte ervan)

Me.Filter = "(projnr like '*" & Me!zoeknaar & "*'" & _
" or projnaam like '*" & Me!zoeknaar & "*') and " & _
"(projnr like '*" & Me!zoeknaar & "*'" & _
" or projnaam like '*" & Me!zoeknaar & "*')"
Me.FilterOn = True

Met de gebeurtenis "after update" voor het veld zoeknaar, krijg ik dus een
aangepaste filter telkens ik in het veld zoeknaar iets verander.
Ik krijg dan een lijst(je) van alle mogelijke projecten die mogelijks die
zijn die ik zoek. In dat subformke laat ik dan weer toe om bv door dubbelklik
de form te openen met alle gegevens van het betreffende project.

Hopelijk heb je hier iets aan (kan ook in veel andere situaties nuttig zijn)

Luc
hugo B.
2007-05-08 11:42:07 UTC
Heren, Hartelijk dank voor het meedenken!

alleen zo blijkt mijn verstand van VB iets tekort te schieten....
kortom het lukt me niet echt....

ik heb dus 1 tabel: [0 01 Traject] (hier hangen er een x aantal gekoppeld
eronder..)

met daarin oa de volgende velden [Trajectnr] (alfanummeriek, sleutelveld)
[Trajectnaam] (tekstveld)

vervolgens mijn Formulier:

keuzelijst met invoervak 1: [lijst1] gesorteerd op [Trajectnr]
Keuzelijst met invoervak 2: [lijst2] gesorteerd op [Trajectnaam]

opdrachtknop 1: indien deze word "geklikt" openen form met [lijst1] als
waarde.

kunnen jullie mij uitleggen wat waar moet komen te staan??!!??

Hartelijk dank!!!!!!!!!!
hugo B.
hugo B.