keuzelijsten
Margreet
2006-04-10 09:16:02 UTC
Ik heb een tabel gemaakt met 10 afdelingen. Daarna heb ik een nieuwe tabel
gemaakt met alle werknemers van ons bedrijf en daarachter bij welke afdeling
ze horen, dit kan gekozen worden uit de tabel afdelingen. Nu heb ik een
formulier gemaakt waarin gekozen moet worden door welke afdeling een probleem
is gemeld en daarna de persoon die het gemeld heeft. Hoe krijg ik het nu voor
elkaar dat wanneer ik bij de afdeling bijv. intik "verkoop" ik bij de naam
alleen die mensen in beeld krijg die bij verkoop werken??????
En klopt het wel dat ik inderdaad een tabel met afdeling maak en een tabel
met afd + werknemer????
keesb
2006-04-10 09:54:52 UTC
Door in je keuzelijst van je medewerker op afdeling te filteren.
Dus in je query van je medewerker keuzelijstje neem je het veld afdeling op
en bij het criterium van dat veld verwijs je naar het veld in je form waarin
je de afdeling hebt geselecteerd.
Zorg wel dat je medewerkerlijstje wordt ge-udate nadat je een keuze hebt
gemaakt bij afdeling. Dus b.v. bij je afdelingslijstje bij after update een
requery van je medewerkerslijstje.

gr.

Kees
met afd + werknemer????
XPS35
2006-04-10 10:05:16 UTC
Post by Margreet
[...]
Om met de laatste vraag te beginnen: dat is afhankelijk van wat je wilt
dat er mogelijk is.
In deze opzet kan een werknemer maar bij 1 afdeling horen. Als het
voorkomt dat werknemers (tijdelijk) werkzaamheden voor twee of meer
afdelingen uitvoeren kan je dat niet vastleggen. Of dat gewenst is kan
en moet je zelf beoordelen.
Ook kan je nu alleen de huidige afdeling van een werknemer vastleggen.
Zij loopbaan (bij welke afdelingen heeft hij gewerkt) kan je nu niet
kwijt. Ook hiervoor geldt dat ik niet weet of kan beoordelen in hoeverre
dat gewenst is om bij te houden.

De keuzelijst medewerkers kan je inperken door op de keuzelijst afdeling
een gebeurtenis “na bijwerken” te maken waarin je iets zet als:

Me.KeuzelijstMedewerker.RowSource = "SELECT NaamMedewerker FROM
Medewerker WHERE Afdeling = '" & Me.KeuzelijstAfdeling & "'"

(een en ander uiteraard aan te passen op je eigen tabel- en veldnamen)
--
Groeten,

Peter
Margreet
2006-04-10 10:57:02 UTC
Heb een gebeurtenisprocedure na bijwerken aangemaakt en de volgende code
ingevoerd:

Me.Namen.RowSource = "SELECT Naam FROM Namen WHERE Afdeling = '" &
Me.Afdelingen & "'"

Krijg nu de melding kan de methode of het gegevenslid niet vinden
wat betekent dit???

Namen is de tabel en naam het veld
Afdelingen is de tabel en afdeling het veld
Peter
XPS35
2006-04-10 11:38:12 UTC
Post by Margreet
[...]
Is "Namen" dan wel een keuzelijst met invoervak? Dat is wel de
bedoeling.
--
Groeten,

Peter
Margreet
2006-04-10 14:13:02 UTC
Namen is alleen een tabel, bestaande uit 2 kolommen: naam: hieronder staan
alle werknemers en de 2e kolom heet afdeling, deze haalt de afdelingen uit
een aparte tabel genaamd afdelingen
(snap je het nog????)
Peter
XPS35
2006-04-10 15:26:20 UTC
Post by Margreet
[...]
Ja ik snap het nog.

Maar wat ik met mijn vorige vraag bedoelde was: Is "Namen" op het formulier
dan wel een keuzelijst met invoervak?
De reden dat ik dat vraag is dat ik de foutmelding die je noemde alleen kan
reproduceren als "namen" op het formulier geen keuzelijst met invoervak is
maar een gewoon tekstveld.

Ter bevordering van de communicatie wil ik wel even een voorbeeldje bij
elkaar klikken.

Peter
Margreet
Peter
XPS35
2006-04-11 14:00:00 UTC
Post by Margreet
Oh dat bedoel je
Ja op het formulier is het wel een keuzelijst met invoervak
Dan zou ik zo direct niet weten wat het probleem is.

Zoals gezegd wil ik desgewenst wel een voorbeeldje maken.
Andere optie is dat je me jouw database mailt zodat ik daar eens naar
kan kijken.
--
Groeten,

Peter